Perbualan Nafsu dan Allah S.W.T

Allah menciptakan nafsu,sepeti yang korang tau lelaki ada 1 nafsu dan perempuan 9 nafsu..fuyoo banyak kan perempuan..untung lah jadi perempuan.hee..tapi beruntung JUGAK jadi lelaki sebab x payah mengandung..untung lah jadi lelaki..hee..secara kesimpulannya..jadi laki or perempuan dua2 untung..bersyukurlah dengan nikmat Allah..sesungguhnya kita adalah sebaik-baik ciptaan..straight to the point.


 Allah menciptakan nafsu dan berfirman kepadanya yang bererti: 


"Wahai nafsu, mengadaplah kamu!".Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud : 


"Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata,


"Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."  


Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bererti:


"Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau." Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' (lapar) selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang ertinya:


"Siapakah engkau dan siapakah Aku?".Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata,


" Aku adalah hamba-Mu dan Engkau adalah Tuhanku." 


Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahwa dengan sebab itulah Allah S.W.T mewajibkan puasa.Dengan puasa kita boleh melawan nafsu yang bergelora dan menghindarkan diri daripada melakukan larangan Allah..
Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat jahat, oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu men
gawal kita, sebab kalau ia mengawal kita maka kita akan menjadi musnah.Tuntas bicara,jika kamu sering dihanyut nafsu yang bergelora banyakkan isgtifar dan jangan sesekali meninggalkan kewajipan sebagai umat islam seperti solat dan sebagainya.Perbanyakkan amalan sunat untuk mengukuhkan lagi keimanan. 



.Betapa sombongnya nafsu.Nafsu bekerjasama dengan syaitan untuk menguasai diri kita.Belajarlah untuk mengawal nafsu,bila ia tidak dikawal,selamanya nafsu akan mengawal kita,Dan bila kita berjaya mengawalnya.Alhamdulillah syaitan tewas ditangan kita.salam muhibah.semoga berjaya didunia dan akhirat